Co to jest stukanie drążka? - Przyczyny, objawy (i koszt naprawy)

Gdy samochód pracuje na biegu jałowym, możesz zacząć słyszeć przerażający hałas silnika, znany jako stukanie drążków. Często objawia się on jako głośne brzęczenie, które może spowodować zatrzymanie akcji serca i konieczność rozważenia kosztownej naprawy silnika. Jednak nie wszystkie stuki w silniku są stukami prętów.

Czym więc jest stukot drążków, co go powoduje i jak rozpoznać objawy tego problemu z silnikiem?

Spis treści pokaż Co to jest stukanie prętów? Jak brzmi kołatanie prętów? Przyczyny pukania w rózgę 1. Zużyte łożyska 2. Niska zawartość oktanów 3. Słaby rozrząd 4. Zubożona mieszanka paliwowo-powietrzna 5. Zły czujnik spalania stukowego 6. Uszkodzone napinacze/koła pasowe Objawy stuków prętów 1. Dźwięk stukania 2. Niskie ciśnienie oleju Koszt naprawy stuku prętów

Co to jest stukanie drążka?

Stukot drążków to głęboki, dudniący dźwięk pochodzący z wnętrza silnika. Jest on spowodowany zużyciem lub uszkodzeniem łożysk prętów. Łożyska korbowodu pojazdu mają nadmierny luz, co powoduje dodatkowy ruch. Gdy tłok zmienia kierunek ruchu, metal zaczyna uderzać o metal, co powoduje powstawanie odgłosu stukania.

Hałas ten będzie narastał wraz ze wzrostem obciążenia i prędkości.

Jak brzmi stukanie tłoczyska?

Stukanie prętów można łatwo rozpoznać, jeśli się je kiedyś słyszało. Często jest to głośny huk dochodzący z silnika po zwiększeniu jego obrotów i zmniejszeniu gazu. Najczęściej słychać je bezpośrednio po odpuszczeniu gazu.

Poniżej znajduje się film pokazujący, jak to brzmi:

Przyczyny stuków prętów

Najczęstszą przyczyną stuków w drążkach są zużyte łożyska drążków łączących. Stukanie w drążku jest powodowane tylko przez jedną rzecz, ale kilka innych przyczyn może prowadzić do objawów podobnych do stukania w drążku.

Oto niektóre z przyczyn, które mogą powodować stukanie drążka lub mieć podobne objawy do stukania drążka:

1. Zużyte łożyska

Jedyną przyczyną stukania prętów są zużyte łożyska. Gdy tłoki poruszają się w górę i w dół w silniku samochodu, obracają wał korbowy, który jest odpowiedzialny za przekazywanie mocy do kół. Łożyska odpowiadają za zapewnienie płynności i kontroli ruchu tłoków.

Jednak z czasem łożyska te ulegają zużyciu i mogą wypaść ze swojego położenia. Gdy łożyska są zużyte, tłoczyska zaczynają stukać o wał korbowy, wydając charakterystyczny stukający dźwięk.

Jedynym sposobem naprawienia tego problemu jest wymiana łożysk, które znajdują się głęboko w silniku.

2. Niska zawartość oktanów

Stukanie detonacyjne może brzmieć podobnie do stukania prętów. Jeśli silnik pracuje tak, jak powinien, mieszanka paliwowo-powietrzna spala się w każdym cylindrze w jednej detonacji. Jednak stukanie detonacyjne występuje, gdy mieszanka ulega detonacji w więcej niż jednym miejscu naraz, co prowadzi do odgłosu stukania.

Jedną z przyczyn stukania jest zbyt niska liczba oktanów dla danego silnika. Jeśli masz silnik o wysokich osiągach, potrzebujesz wyższej liczby oktanowej niż większość samochodów. Wysoki poziom oktanów spala się równomiernie, zapobiegając w ten sposób stukaniu.

Problem ten jest łatwy do rozwiązania, wymaga jedynie użycia paliwa o wyższej liczbie oktanowej przy następnym tankowaniu samochodu.

ZWIĄZANE: 6 przyczyn stukania lub pykania silnika samochodowego

3. Słaby rozrząd

Inną przyczyną stuków detonacyjnych jest zły rozrząd silnika. Rozrząd odnosi się do momentu zapłonu świec zapłonowych. Rozrząd jest kontrolowany przez komputer.

Jeśli rozrząd jest nieprawidłowy, iskra nie zapali się wtedy, kiedy powinna, co prowadzi do wielokrotnych detonacji w cylindrach. To właśnie jest przyczyną stuków detonacyjnych. Aby rozwiązać ten problem, należy naprawić rozrząd.

4. Zubożona mieszanka paliwowo-powietrzna

Inną przyczyną stuków detonacyjnych jest uboga mieszanka paliwowo-powietrzna. Problem ten może być spowodowany przez uszkodzone czujniki tlenu, niesprawne wtryskiwacze paliwa, wadliwą pompę paliwową lub wadliwie działający czujnik masowego przepływu powietrza.

Mieszanka uboga występuje, gdy jest za mało paliwa i za dużo powietrza. Bez odpowiedniej ilości paliwa mieszanka nie spala się wystarczająco szybko, co powoduje wielokrotne detonacje.

5. Zły czujnik spalania stukowego

Inną przyczyną detonacji stuków jest wadliwie działający czujnik stuków. Na szczęście nie zdarza się to zbyt często w nowszych samochodach, ponieważ stosunek powietrza do paliwa, rozrząd i wtryskiwacze paliwa są kontrolowane przez komputer.

Czujnik spalania stukowego wykrywa wszelkie sytuacje powodujące hałas i alarmuje jednostkę sterującą ECU, w której natychmiast można podjąć działania naprawcze. Jeśli więc samochód ma uszkodzony czujnik spalania stukowego, komputer nie będzie wiedział, jak skorygować problemy i może dopuścić do spalania stukowego w silniku.

6. Złe napinacze/koła pasowe

Ostatnim powodem, dla którego można usłyszeć stukanie w silniku, jest coś, co nie pochodzi z silnika. Jeśli pasek akcesoriów nie jest odpowiednio napięty, może powodować podobny hałas.

Gdy silnik się obraca, obraca się pasek. Jest on połączony z licznymi kołami pasowymi w komorze silnika i musi być odpowiednio naciągnięty, aby pracował cicho i płynnie. Jeśli pasek się poluzuje, oznacza to, że napinacz nie działa prawidłowo. Problemy mogą się jednak pojawić także wtedy, gdy jedno z kół pasowych ulegnie wygięciu.

Prowadzi to do powstawania odgłosów grzechotania, stukania i klikania, które mogą być mylnie uznane za stukanie silnika. Aby rozwiązać ten problem, należy po prostu wymienić pasek, napinacz lub koło pasowe.

Objawy stukania prętów

Jeśli pojazd rzeczywiście ma zużyte łożysko drążka, a stukanie nie jest spowodowane jedną z pozostałych przyczyn, wystąpią dwa typowe objawy.

1. Odgłosy stukania

Oczywiście, głównym objawem stukania drążka jest dźwięk stukania. Prawdopodobnie usłyszysz to głośne stukanie przy pierwszym uruchomieniu samochodu.

Będzie się on również nasilał w miarę zwiększania obciążenia pojazdu lub wciskania pedału gazu.

2. Niskie ciśnienie oleju

Gdy łożysko uległo awarii lub zaczyna szwankować, można zauważyć niższe niż zwykle ciśnienie oleju. Jest to najbardziej widoczne przy pierwszym uruchomieniu pojazdu.

Na desce rozdzielczej może nawet zaświecić się kontrolka "Check Engine Oil", informująca o ciśnieniu. Jeśli kontrolka zgaśnie, a po kilku minutach ciśnienie wróci do normy, jest to wyraźny sygnał, że łożysko uległo uszkodzeniu.

Koszt naprawy stuku pręta

Koszt naprawy stuku pręta wynosi 2500 USD lub więcej. W kilku pojazdach, takich jak Subaru Forester, naprawa korbowodu może z łatwością wynieść 5 000 USD lub więcej za części i robociznę.

Wymiana łożyska korbowodu nie jest łatwym zadaniem. Po pierwsze, uszkodzona część znajduje się głęboko w silniku. Potrzebne będą łożyska korbowodu, ale także śruby głowicy cylindrów, nowe uszczelki silnika i uszczelnienia. Ponadto konieczne jest przepłukanie silnika i przewodów chłodnicy. W niektórych przypadkach potrzebne są także nowe korbowody, tłoki, łańcuchy rozrządu, łożyska wału korbowego i wałka rozrządu. Biorąc pod uwagę wszystkie te dodatkowe części, może lepiej rozważyć wymianę silnika.

Autor

Wiktor

Redakcja finconsulting.pl