5 Symptomów uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego (i koszt wymiany)

Przednie zawieszenie zawiera wiele wahaczy i innych ważnych części zawieszenia; jedną z nich jest końcówka drążka kierowniczego.

Ze względu na naprężenia, jakie zawsze występują w końcówce drążka kierowniczego, ponieważ musi ona utrzymywać koła w stabilnej pozycji, czasami ulegają one zużyciu.

W tym artykule dowiesz się o najczęstszych objawach, lokalizacji i kosztach wymiany końcówek drążków kierowniczych. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać:

Najczęstszym objawem uszkodzonej końcówki drążka kierowniczego jest zaburzona zbieżność kół przednich. Można zauważyć, że kierownica nie jest już prosta, a podczas kontroli opon często można zauważyć nierównomierne zużycie opon.

Końcówka drążka kierowniczego nie jest połączona z samochodem cyfrowo, dlatego na desce rozdzielczej nie pojawiają się migające znaki ostrzegawcze. Można jednak zaobserwować inne objawy, jeśli będzie się je uważnie obserwować.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych objawów uszkodzeń końcówek drążków kierowniczych.

Zawartość strony show 5 Objawy uszkodzenia końcówki drążka kierowniczego 1. Zniekształcona zbieżność kół przednich 2. Drgająca kierownica 3. Nierównomierne zużycie opon 4. Dziwne odgłosy na wybojach 5. Luz w kole Działanie końcówki drążka kierowniczego Lokalizacja końcówki drążka kierowniczego Koszt wymiany końcówki drążka kierowniczego

5 Objawy uszkodzeń końcówki drążka kierowniczego

1. Zbieżność kół przednich jest zaburzona

Drążek kierowniczy powinien utrzymywać samochód w prostej i wyrównanej linii. Mimo, że inne elementy zawieszenia, takie jak drążek stabilizacyjny, amortyzatory i stabilizatory, odgrywają główną rolę w określaniu zbieżności kół, każda zmiana w działaniu drążka może naprawdę zaburzyć zbieżność przednich kół.

Jeśli podczas hamowania lub jazdy masz wrażenie, że Twój samochód niepotrzebnie przesuwa się w lewo lub w prawo, prawdopodobnie drążki kierownicze są mocno zużyte. Dobrą stroną elementów zawieszenia jest to, że ich działanie można odczuć aż do kierownicy.

Jeśli więc element taki jak drążek kierowniczy jest niesprawny, można to poczuć na własnej skórze.

2. Drgająca kierownica

Drążek kierowniczy jest bezpośrednio połączony z obudową kierownicy, co oznacza, że każdy ruch wykonywany rękami jest naśladowany przez drążek znajdujący się na dole i powoduje kierowanie samochodem. Jeśli więc masz wrażenie, że układ kierowniczy nie reaguje lub jest niespokojny, może to oznaczać problem z drążkiem kierowniczym.

Przy dużych prędkościach kierownica może odbijać się lub gwałtownie trząść, co zdarza się, gdy drążek jest zużyty.

Może to łatwo doprowadzić do problemu z inną częścią zawieszenia, np. tulejami wahacza, dlatego najlepiej zlecić sprawdzenie tego elementu mechanikowi.

3. Nierównomierne zużycie opon

Gdy zbieżność kół jest zaburzona z powodu poluzowanego drążka kierowniczego, opony odczuwają to najbardziej. W ostatecznym rozrachunku to właśnie opony przyjmują na siebie całe tarcie z drogi. Jeśli więc po pewnym czasie zauważysz, że pewien obszar opony jest zużyty, oznacza to, że coś jest nie tak z elementami zawieszenia, a główną przyczyną jest prawdopodobnie drążek kierowniczy.

Nierówna głębokość bieżnika jest oznaką tego typu problemu. Jeśli opona zużywa się zarówno po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie, przyczyną może być uszkodzona końcówka drążka kierowniczego, ale może to być także nieprawidłowa geometria kół.

4. Dziwne odgłosy na wybojach

Wewnątrz końcówki drążka kierowniczego często znajduje się plastikowa tuleja wypełniona smarem. Jeśli ten luz jest zbyt duży, podczas jazdy po wyboistej drodze lub podczas skręcania może wystąpić hałas z końcówki drążka kierowniczego.

Zwykle nie słychać tego we wnętrzu samochodu, jeśli nie ma się dużej wprawy, ale jest to zauważalne, jeśli końcówka bardzo się zepsuła.

5. Luz w kierownicy

Jeśli podnosisz samochód za pomocą podnośnika podłogowego, kołyszesz kołem na boki i czujesz luz w kole, istnieje duże prawdopodobieństwo, że końcówka drążka kierowniczego jest uszkodzona.

Podczas kołysania należy dokładnie sprawdzić koło, ponieważ luz może być również spowodowany wewnętrznym drążkiem kierowniczym lub uszkodzonym łożyskiem koła.

Działanie końcówki drążka kierowniczego

Końcówka drążka kierowniczego jest elementem zawieszenia samochodu. Jest to mały przegub, który łączy koło z zębatką i podtrzymuje samochód podczas obracania kierownicą.

Po każdej stronie przedniej opony znajduje się jeden przegub. Podczas jazdy samochodem oczekuje się, że będzie on jechał prosto jak strzała, chyba że kierowca każe mu skręcić w lewo lub w prawo. Kontrolę nad tym procesem sprawuje drążek kierowniczy. Ogranicza on ruchy samochodu, a jednocześnie ułatwia je.

Zazwyczaj konieczna jest wymiana gumowych tulejek w drążku kierowniczym (w starszych samochodach i nowszych), ale ponieważ cały układ jest w ciągłym ruchu, drążek kierowniczy może zostać mocno obciążony i ulec awarii. Gdy to nastąpi, można zauważyć poważne zmiany w sposobie prowadzenia samochodu. Najlepiej jest wiedzieć, kiedy takie zmiany następują, aby można było je usunąć, zanim dojdzie do poważnej awarii.

Położenie końcówki drążka kierowniczego

Końcówki drążków kierowniczych znajdują się między trzpieniem piasty przedniego koła a drążkiem kierowniczym. Kontrolują one skręcanie kół przednich.

Są one mocowane za pomocą śrub na wrzecionie piasty koła, a drugi koniec jest montowany na wewnętrznym drążku kierowniczym, który jest połączony z drążkiem kierowniczym.

Jedną z ciekawostek, o której być może nie wiedziałeś, jest to, że niektóre samochody sportowe, takie jak Nissan skyline, mają układ kierowniczy na 4 koła, co oznacza, że mają one końcówki drążków kierowniczych także na tylnych kołach.

Koszt wymiany końcówki drążka kierowniczego

Średni koszt wymiany końcówki drążka kierowniczego wynosi od 70 do 250 dolarów, bez uwzględnienia kosztów geometrii kół. Końcówka drążka kierowniczego kosztuje od 20 do 50 dolarów, a koszt robocizny od 80 do 100 dolarów.

Po wymianie końcówki drążka kierowniczego należy wykonać geometrię kół, która może kosztować od 80 do 100 USD.

Dlatego dobrym pomysłem jest wymiana obu końcówek drążków kierowniczych na raz, aby nie wymieniać jednej, nie robić zbieżności kół, a w następnym miesiącu nie musieć robić tego ponownie.

Jeśli masz samochód z napędem na 4 koła, zdecydowanie zalecam wykonanie zbieżności czterech kół.

Autor

Wiktor

Redakcja finconsulting.pl