Kod P0123 - znaczenie, objawy, przyczyny (i jak naprawić)

Gdy zapala się kontrolka Check Engine i pojazd przechodzi w tryb awaryjny, może pojawić się kod usterki P0123. Chociaż jest to ogólny kod układu napędowego, można się wiele nauczyć poprzez diagnostykę.

W tym artykule skupimy się na znaczeniu kodu P0123. Przyjrzymy się również temu, co może być jego przyczyną, objawom, jakie wywołuje oraz wskażemy sposoby rozwiązania problemu raz na zawsze.

Spis treści pokaż Kod P0123 Definicja Co oznacza kod P0123? Objawy kodu usterki P0123 Przyczyny kodu P0123 Jak poważny jest kod P0123? Jakie naprawy mogą naprawić Kod P0123? Najczęstsze błędy diagnostyki kodu P0123 Zalecane narzędzia do diagnostyki Jak zdiagnozować kod usterki P0123 Szacunkowy koszt naprawy Porady mechaników dotyczące kodu P0123

Kod P0123 Definicja

P0123 - Czujnik położenia przepustnicy/przełącznik A obwód wysokiego wejścia

Co oznacza kod P0123?

Czujnik położenia przepustnicy A to trójkońcówkowy rezystor zamontowany do korpusu przepustnicy i wałka, określający położenie zaworu. Ocenia on kąt nachylenia przepustnicy i wysyła dane z powrotem do modułu siłownika przepustnicy lub PCM (modułu sterowania układem napędowym). Jeśli sygnał nie odpowiada prawidłowo, ustawiany jest kod P0123.

Jeśli pojazd jest wyposażony w elektroniczną kontrolę trakcji, w układzie znajdują się również dwa czujniki położenia pedału przyspieszenia (APP), które mierzą kąt nachylenia pedału gazu. Jeśli wystąpi problem z czujnikami APP, również może zostać ustawiony ten kod.

ZWIĄZANE: 5 objawów uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy (koszt wymiany)

Objawy kodu usterki P0123

Najczęstszym objawem jest zapalenie się kontrolki Check Engine. Jednak samochód przechodzi w tryb awaryjny, aby zapobiec uszkodzeniu silnika.

Oto kilka rzeczy, które można zauważyć:

  • Lampka kontrolna Check Engine
  • Silnik w trybie awaryjnym, przy zmniejszonej przepustowości
  • Wyższy niż zwykle bieg jałowy
  • Brak przyspieszenia
  • Nierówna praca na biegu jałowym

Przyczyny kodu P0123

Istnieje wiele przyczyn występowania kodu P0123. Większość z nich jest związana z czujnikiem położenia przepustnicy lub korpusem przepustnicy.

Oto kilka problemów, które mogą powodować wyświetlenie kodu P0123:

  • Nieprawidłowo działający czujnik położenia przepustnicy
  • Zły czujnik położenia pedału
  • Problemy z obwodem czujnika, w tym luźne połączenia, przewody lub zwarcia
  • Zanieczyszczony lub uszkodzony korpus przepustnicy
  • Konieczność aktualizacji PCM

Jak poważny jest kod P0123?

Wysoka - Gdy pojawia się kod P0123, ECM przechodzi w tryb awaryjny, aby chronić silnik i skrzynię biegów przed uszkodzeniem. Dopóki problem nie zostanie naprawiony, samochód będzie miał problemy z przyspieszeniem lub przekroczeniem określonej prędkości.

Tryb awaryjny ma na celu jedynie ułatwienie powrotu do domu i uniknięcie utknięcia w martwym punkcie. Jazda na długich dystansach jest bardzo trudna, ponieważ samochód może pracować na wysokich obrotach biegu jałowego, zacinać się, buksować i szarpać podczas jazdy. Należy natychmiast zabrać samochód do domu lub do mechanika w celu naprawy.

Jakie naprawy mogą naprawić kod P0123?

Istnieje kilka napraw, które mogą usunąć kod usterki P0123. Jednak przed rozpoczęciem wydawania pieniędzy na części zawsze należy przeprowadzić właściwą diagnozę.

Oto kilka najczęstszych napraw:

  • Wymiana złącza TPS
  • Naprawić zwarcie w okablowaniu
  • Wymienić czujnik TPS
  • Wyczyść/wymień korpus przepustnicy

Najczęstsze błędy diagnozy P0123

Najczęstszym błędem podczas diagnozowania kodu P0123 jest wymiana głównych elementów przed wykonaniem pełnej diagnozy. Na przykład, można wymienić czujnik położenia przepustnicy lub pedału gazu, gdy problemem było tylko słabe połączenie lub wadliwe okablowanie.

Można też wymienić czujnik położenia przepustnicy lub przełącznik, gdy konieczne było jedynie oczyszczenie zanieczyszczonego korpusu przepustnicy. Istnieje również możliwość, że czujnik położenia pedału został wymieniony tylko po to, aby dowiedzieć się, że coś prostego zakłóciło pracę kąta, np. uszkodzone dywaniki podłogowe.

Zalecane narzędzia do diagnostyki

  • Narzędzie diagnostyczne do skanowania OBD
  • Multimetr
  • Podstawowe narzędzia ręczne
  • Środek do czyszczenia korpusu przepustnicy
  • Podręcznik naprawy samochodu
  • Środek czyszczący do układów elektrycznych

Jak zdiagnozować kod usterki P0123

Oto kroki, które wykona profesjonalista podczas diagnozowania kodu P0123.

  1. Użyj skanera kodów silnika z funkcją zamrożenia danych, aby zobaczyć, co dzieje się z samochodem. Wyczyść wszystkie kody usterek i ponownie przetestuj pojazd, aby sprawdzić, co się pojawiło.
  2. Wyczyść nagar z korpusu przepustnicy za pomocą specjalistycznych środków czyszczących.
  3. Zapoznaj się z wszelkimi biuletynami technicznymi (TSB), które mogą dotyczyć Twojego problemu. Jeśli producent mówił już o tym samym, można zaoszczędzić sporo czasu.
  4. Sprawdź okablowanie i połączenia TPS pod kątem uszkodzeń lub zwarć. Przed przystąpieniem do dalszych czynności napraw wszystkie uszkodzenia przewodów.
  5. Wykonaj test pinpoint pomiędzy obwodami A i B TPS, zgodnie z zaleceniami producenta zawartymi w instrukcji serwisowej. W razie potrzeby wymień TPS i skasuj kody.

Szacunkowy koszt naprawy

Oto przykładowe koszty niezbędnych napraw.

  • Wymiana złącza TPS - 15-75 USD
  • Naprawa zwarcia przewodów - 15-500 USD
  • Wymiana czujnika TPS - 100-300 USD
  • Czyszczenie/wymiana korpusu przepustnicy - 10-650 USD

Porady mechaników dotyczące kodu P0123

Nie jest rzadkością, że kod P0123 pojawia się wraz z innymi kodami usterek. Z pomocą testów punktowych producenta, będziesz lepiej przygotowany do znalezienia problemu.

Wszystkie kody TPS są zaprojektowane tak, aby wprowadzić ECM w tryb awaryjny. Niezależnie od tego, co jest przyczyną tego problemu, objawy napędu będą występować do czasu wykonania naprawy.

Autor

Przemysław

Redakcja finconsulting.pl