7 oznak uszkodzenia czujnika temperatury powietrza dolotowego (i koszt wymiany)

Czy zauważyłeś ostatnio spadek przyspieszenia silnika swojego samochodu i kontrolkę "check engine" na desce rozdzielczej?

Prawdopodobnie czujnik temperatury powietrza zasysanego (IAT) w Twoim samochodzie jest uszkodzony i należy go natychmiast naprawić, aby uniknąć poważnego uszkodzenia silnika.

W tym artykule dowiesz się, jakie są objawy uszkodzenia czujnika IAT. Zapoznamy się także z lokalizacją i kosztami wymiany. Zacznijmy od krótkiego omówienia typowych objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika temperatury powietrza dolotowego jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Inne typowe objawy, które można zauważyć, to wolne przyspieszanie, trudny rozruch zimnego silnika, nierówna praca silnika na biegu jałowym lub przerwanie zapłonu.

To tylko krótki przegląd, a jeśli chcesz uzyskać bardziej szczegółowe informacje, poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 7 najczęstszych objawów uszkodzonego czujnika temperatury powietrza wlotowego.

Zawartość show Objawy uszkodzonego czujnika temperatury powietrza wlotowego (IAT) 1. Lampka kontrolna silnika 2. Spadek przyspieszenia 3. Trudny rozruch zimnego silnika 4. Nierówna praca na biegu jałowym 5. Mylne zapłony 6. Uszkodzony zawór EGR 7. Niska oszczędność paliwa Co to jest czujnik temperatury powietrza dolotowego? Gdzie znajduje się czujnik IAT? Diagnostyka czujnika temperatury powietrza dolotowego Koszt wymiany czujnika IAT

Zły czujnik temperatury powietrza dolotowego (IAT) Objawy

1. Lampka kontrolna silnika

Lampka kontrolna silnika często pojawia się na desce rozdzielczej w przypadku problemów z czujnikiem IAT. Jednostka sterująca silnika dokładnie monitoruje wszystkie czujniki w silniku samochodu, a awaria jednego z nich powoduje natychmiastowe zapalenie się kontrolki check engine.

Jeśli na desce rozdzielczej zapali się kontrolka check engine, należy sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2 lub zlecić to mechanikowi.

2. Spadek przyspieszenia

Z powodu wadliwego czujnika temperatury wlotu powietrza moduł sterujący silnika może myśleć, że powietrze w silniku jest zimniejsze lub cieplejsze niż w rzeczywistości. Fałszywy sygnał może spowodować, że sterownik PCM źle obliczy skład mieszanki paliwowo-powietrznej, co spowoduje spadek przyspieszenia.

Chłodniejsze temperatury wymagają większej ilości paliwa, co moduł sterujący silnika jest zaprogramowany do obliczeń.

3. Trudny rozruch w stanie zimnym

Rozruch to bardzo ważny moment dla Twojego samochodu. Samochód potrzebuje dużej ilości i odpowiedniej ilości paliwa.

Jeśli czujnik temperatury wlotu powietrza spowoduje, że moduł sterujący silnika wstrzyknie niewłaściwą ilość paliwa, uruchomienie samochodu może okazać się trudne.

4. Nierówna praca na biegu jałowym

Praca na biegu jałowym jest również jednym z tych stanów, w których silnik jest podatny na odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną. Jest to również stan, w którym można wyczuć, że wadliwy czujnik temperatury wlotu powietrza powoduje nieco wadliwą mieszankę paliwowo-powietrzną.

Jeśli na biegu jałowym występuje niewielka czkawka, może to być uszkodzony czujnik IAT.

5. Niewypały

Niewypały występują, gdy spalanie w cylindrze silnika nie przebiega prawidłowo. Może to być spowodowane wadliwą iskrą lub niewłaściwą mieszanką paliwowo-powietrzną.

Niewypały mogą być odczuwane jako czkawka lub przerwy w pracy podczas przyspieszania. Jeśli jest to wyczuwalne podczas przyspieszania, może to oznaczać problem z czujnikiem temperatury powietrza wlotowego (IAT).

6. Uszkodzony zawór EGR

W niektórych samochodach sterownik silnika wykorzystuje temperaturę powietrza do sterowania pracą zaworu EGR. Uszkodzenie czujnika IAT może mieć również wpływ na działanie zaworu EGR.

Zawór EGR, który nie działa prawidłowo, może powodować wiele dziwnych objawów w samochodzie.

7. Niska oszczędność paliwa

W normalnych warunkach komputer silnika stale dostosowuje poziom mieszanki paliwowo-powietrznej, aby zapewnić maksymalną oszczędność paliwa.

Jednostka sterująca silnika polega na informacjach z czujnika IAT i jeśli zostanie wysłany fałszywy sygnał, zużycie paliwa znacznie się zmniejszy lub zwiększy.

Jeśli zauważysz, że zużycie paliwa jest inne niż zwykle, może to być spowodowane uszkodzeniem czujnika IAT.

Co to jest czujnik temperatury powietrza dolotowego?

Podstawową funkcją czujnika temperatury powietrza dolotowego lub czujnika IAT jest monitorowanie temperatury powietrza dostającego się do silnika pojazdu.

Informacja ta jest przydatna dla jednostki sterującej silnika (ECU) do wykonywania wielu funkcji i obliczeń, takich jak obliczanie gęstości powietrza w celu zapewnienia skutecznego ustawienia czasu zapłonu i oszczędności paliwa.

System komputerowy silnika lub PCM potrzebuje tych informacji do stabilizacji i regulacji stosunku powietrza do paliwa w silniku spalinowym. Zapewnia to optymalne spalanie i efektywne zużycie paliwa.

Gdzie znajduje się czujnik IAT?

Czujnik temperatury powietrza dolotowego znajduje się gdzieś na przewodach dolotowych pomiędzy filtrem powietrza a kolektorem dolotowym. Często jest on zintegrowany z czujnikiem MAF.

Często jest on również montowany na kolektorze dolotowym.

Umiejscowienie czujnika temperatury powietrza dolotowego nie jest standardowe ze względu na różne lokalizacje w różnych konstrukcjach. Najlepszym sposobem na zlokalizowanie czujnika IAT w pojeździe jest zapoznanie się z instrukcją serwisową dostarczoną przez producenta.

Diagnostyka czujnika temperatury dolotu

Procedura diagnostyczna sprawdzenia, czy czujnik IAT uległ awarii, jest stosunkowo prosta. Można ją wykonać samodzielnie, jeśli ma się podstawową wiedzę i dostępne narzędzia. Przygotować podręcznik naprawy samochodu.

  1. Podłączyć skaner OBD2 do samochodu. Włącz silnik.
  2. Sprawdź dane na żywo i sprawdź temperaturę czujnika IAT. Zazwyczaj odczytana temperatura powinna być o 10 stopni wyższa lub niższa od temperatury otoczenia pojazdu, w zależności od temperatury zewnętrznej i temperatury silnika.
  3. Jeśli odczyty nie są realistyczne, może to oznaczać problem z czujnikiem IAT lub podłączonymi do niego przewodami. Jeśli temperatura jest wyższa niż 300 stopni lub ma niską nierealistyczną wartość, sprawdź czujnik MAF/przewody IAT, ponieważ mogą być uszkodzone.
  4. Zmierz omami czujnik temperatury dolotu i upewnij się, że są takie same, jak sugeruje podręcznik naprawy. Jeśli okaże się, że wartości omów nie są prawidłowe, wymień czujnik i usuń kody usterek.
  5. Jeśli czujnik wydaje się prawidłowy, należy sprawdzić i zmierzyć okablowanie czujnika oraz jednostki sterującej silnika.

Koszt wymiany czujnika IAT

Średni koszt wymiany czujnika temperatury wlotu wynosi od 40 do 250 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Czujnik temperatury wlotu kosztuje od 20 do 150 USD, a robocizna od 20 do 100 USD.

Jeśli czujnik temperatury wlotu jest zintegrowany z czujnikiem MAF, koszt części może gwałtownie wzrosnąć. Niektóre czujniki MAF kosztują nawet 400 USD.

Wymiana czujnika MAF lub czujnika temperatury wlotowej jest często bardzo prosta i można ją wykonać samodzielnie, posiadając podstawową wiedzę.

W niektórych samochodach czujnik IAT może być umieszczony pod kolektorem w trudnym miejscu, ale zdarza się to dość rzadko.

Autor

Przemysław

Redakcja finconsulting.pl