Nie działa elektrycznie sterowane okno? (Oto jak to naprawić)

Dawniej wszystkie szyby samochodowe trzeba było opuszczać ręcznie, ale dziś tak nie jest. Większość nowoczesnych pojazdów jest obecnie wyposażona w elektrycznie sterowane szyby. Funkcja ta zapewnia szybszy dostęp świeżego powietrza, ale może też oznaczać problemy, gdy coś ulegnie awarii. Jakie są niektóre z głównych przyczyn niedziałania elektrycznie sterowanych szyb?

W większości przypadków awarii ulega układ elektroniczny, ale nie należy lekceważyć wpływu pogody. W tym przewodniku omówimy najważniejsze przyczyny niedziałania elektrycznie sterowanych szyb.

Najczęstszym powodem niedziałania elektrycznie sterowanych szyb jest uszkodzony regulator lub silnik szyby. Może to być również spowodowane wadliwym okablowaniem między nadwoziem samochodu a drzwiami, co jest dość częstym miejscem ich uszkodzenia.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn awarii elektrycznie sterowanych szyb:

Spis treści pokaż 5 Przyczyny awarii elektrycznie sterowanych okien 1. Uszkodzony regulator 2. Uszkodzony silnik okna 3. Zła pogoda 4. Nieprawidłowe działanie przełącznika szyby elektrycznej 5. Problemy z okablowaniem elektrycznym Jak rozwiązać problem z niedziałającymi elektrycznymi oknami 1. Uzyskaj dostęp do okna 2. Użyj światła testowego 3. Sprawdź silnik 4. Sprawdź regulator 5. Sprawdzenie gumy Koszt naprawy elektrycznie sterowanych okien

5 przyczyn awarii elektrycznie sterowanych okien

1. Uszkodzony regulator

Do poruszania każdym elektrycznie sterowanym oknem w górę i w dół potrzebny jest regulator. W każdych drzwiach wyposażonych w elektrycznie sterowane okna znajduje się regulator.

Gdy taki regulator ulegnie uszkodzeniu, po naciśnięciu przycisku otwierania lub zamykania okna nic się nie stanie. Jedynym sposobem rozwiązania tego problemu jest wymiana regulatora.

Regulator jest wykonany z linek stalowych, które z czasem mogą zacząć rdzewieć i ulec uszkodzeniu. Czasami, gdy linki regulatora ulegną uszkodzeniu, szyba może utknąć w dolnej części drzwi.

2. Uszkodzony silnik okna

Oprócz regulatora każde elektryczne okno jest wyposażone w silnik, który napędza jego działanie. Na końcu silnika znajduje się przekładnia, która łączy się z regulatorem okna w celu zapewnienia płynnego ruchu.

Zanim regulator zostanie aktywowany, należy nacisnąć przycisk zasilania na drzwiach, aby aktywować silnik. Silnik ten jest odpowiedzialny za wprawienie regulatora w ruch. Jeśli silnik ulegnie uszkodzeniu, nie ma zasilania, które mogłoby wprawić wszystko w ruch.

3. Zła pogoda

Gdy pojawia się lód i śnieg, można mieć pewność, że ucierpi na tym działanie szyb. Mroźna pogoda brutalnie wpływa na działanie szyb elektrycznych, głównie dlatego, że szyba zaczyna przywierać do ramy.

W niektórych przypadkach regulator może być wystarczająco silny, aby odsunąć szybę od ramy, nawet jeśli jest ona zamarznięta. Jednak próba zmuszenia szyby do ruchu w niskich temperaturach spowoduje zużycie regulatora, ponieważ nie jest on przeznaczony do pracy w ekstremalnych warunkach. Najlepiej byłoby najpierw usunąć śnieg i lód, a następnie ogrzać okna przed próbą ich obsługi.

4. Nieprawidłowe działanie przełącznika elektrycznego okna

Po naciśnięciu przełącznika w drzwiach spodziewamy się, że okno po prostu zadziała. Jednak z czasem przełącznik ten może ulec zużyciu. Z każdym naciśnięciem przełącznik nieco się zużywa, co skraca jego żywotność o jedną operację.

Jeśli obchodzisz się z przełącznikiem szorstko lub często go używasz, możesz zauważyć, że zużywa się szybciej, niż się spodziewasz. Na szczęście wymiana przełączników szyb elektrycznych nie jest droga i jest jednym z łatwiejszych problemów do rozwiązania.

5. Problemy z okablowaniem elektrycznym

Przełącznik szyby jest połączony z silnikiem kilkoma przewodami. Choć jest to jedna z najrzadziej występujących przyczyn awarii elektrycznych szyb, nie można przeoczyć możliwości, że przewody są uszkodzone lub zepsute.

W niektórych przypadkach mogło to nastąpić podczas naprawy innej części elektrycznego okna. Podczas wymiany mógł zostać przypadkowo uszkodzony przewód. Nie trzeba jednak sprawdzać przewodów, dopóki nie zostaną najpierw przeanalizowane bardziej powszechne możliwości.

W samochodzie często znajdują się moduły sterujące elektrycznymi szybami, które mogą ulec awarii, w zależności od modelu samochodu. W niektórych przypadkach w oknach elektrycznych znajdują się również bezpieczniki, które warto sprawdzić przed przystąpieniem do wymiany jakichkolwiek części.

Należy również sprawdzić okablowanie między nadwoziem samochodu a drzwiami, które jest częstym miejscem uszkodzenia przewodów.

Jak rozwiązać problem z niedziałającymi elektrycznymi oknami

1. Dostęp do okna

Aby prawidłowo sprawdzić system, trzeba mieć dostęp do wszystkich elementów okna. Wymaga to usunięcia panelu wykończeniowego po wewnętrznej stronie drzwi, w którym znajduje się uszkodzone okno.

Niektóre panele są mocowane za pomocą zatrzasków, a inne za pomocą śrub lub wkrętów. Podczas zdejmowania panelu należy zachować ostrożność, aby nie uszkodzić żadnych delikatnych części.

2. Użycie światła testowego

Podłącz lampę testową w miejsce silnika. Jeśli złącze zawiera więcej niż dwa przewody, może to oznaczać, że mamy do czynienia z czujnikiem położenia. W takim przypadku przed podłączeniem światła testowego najlepiej jest przejrzeć schemat, aby ustalić, które przewody zasilają, a które są masą.

Po podłączeniu lampki kontrolnej przekręć kluczyk w położenie ON. Spróbować uruchomić przełącznik w obu kierunkach. Jeśli światło jest jasne, obwód zasilający silnik jest sprawny. Jeśli światło zapala się tylko w jednym kierunku, być może przełącznik jest uszkodzony.

3. Sprawdź silnik

Podłączyć silnik i ponownie przeprowadzić test. Jeżeli obwód do silnika jest sprawny, ale silnik nie działa, oznacza to, że coś jest zużyte w jego wnętrzu.

W niektórych przypadkach, aby uruchomić silnik, można lekko postukać w silnik, trzymając przełącznik w położeniu. Jeśli to nie pomoże, konieczna jest wymiana silnika.

4. Sprawdzenie regulatora

W regulatorach mechanicznych może dojść do pęknięcia kółek prowadzących, które umożliwiają im poruszanie się po prowadnicach. Uszkodzone kółka prowadzące mogą powodować zwijanie się szyby.

W przypadku regulatorów przewodowych łatwiej jest rozwiązać problem, ponieważ widoczne są oderwane lub zagięte przewody. Jeśli silnik działa i nie widać uszkodzenia regulatora, można również sprawdzić jego przekładnię. W niektórych oknach w przekładni zastosowano tworzywo sztuczne, które łatwo się odkleja lub pęka.

5. Sprawdzenie gumy

Skoro wszystko inne działa jak należy, można również sprawdzić gumę. Gdy szyba jest odłączona od regulatora, spróbuj przesunąć okno w jego kanale.

Jeśli można ją płynnie przesuwać w rękach bez zaciskania, nic nie jest nie tak. Jeśli jednak szyba blokuje się, może to oznaczać, że guma kanału jest zużyta lub zanieczyszczona. Należy oczyścić ten obszar i nasmarować gumę, aby sprawdzić, czy to rozwiąże problem.

Koszt naprawy elektrycznie sterowanych okien

W najlepszym przypadku konieczna jest wymiana przełącznika elektrycznego sterowania szybami, co jest najmniej kosztowną naprawą. Jednakże, jeśli patrzysz na wymianę regulatora szyby samochodowej, koszt może wynosić od 250 do 400 dolarów, z robocizną stanowiącą 70 do 100 dolarów i części kosztujących 180 do 300 dolarów.

Jeśli trzeba wymienić silnik okna zasilania, koszt będzie około 100 dolarów do 150 dolarów za pracę i części dodaje 70 dolarów do 200 dolarów. Łącznie daje to sumę od 170 do 350 dolarów za całą pracę, chyba że można wymienić silnik samodzielnie.

Jeśli masz szczęście, problem jest tylko uszkodzony bezpiecznik lub uszkodzony przekaźnik, które często są bardzo tanie do wymiany i naprawy.

Autor

Szymon

Redakcja finconsulting.pl