Czujnik DPFE Objawy, działanie (i koszt wymiany)

Nowoczesne pojazdy są wyposażone w wiele zaawansowanych czujników, których zadaniem jest zapewnienie optymalnego działania. Jednym z przykładów jest czujnik DPFE, który jest częścią układu EGR.

Jeśli w Twoim pojeździe występują objawy uszkodzenia czujnika DPFE, może on utrudniać jazdę i powodować nadmierne zanieczyszczenie powietrza. Zacznijmy od krótkiego omówienia objawów, których należy szukać:

Awaria czujnika DPFE prowadzi do pogorszenia osiągów silnika i zmniejszenia zużycia paliwa. Na desce rozdzielczej może również zapalić się kontrolka Check Engine, a pojazd może nie przejść testu emisji spalin. Jednak wymiana czujnika DPFE to prosta naprawa, która powinna przywrócić pierwotne osiągi samochodu.

Przedstawiamy najważniejsze objawy, jakie można zaobserwować w przypadku awarii czujnika DPFE. Pokażemy także, gdzie jest on umieszczony i pomożemy zrozumieć, jak ważną funkcję pełni ta część. Na koniec omawiamy koszt wymiany czujnika DPFE i stopień trudności tej operacji.

Spis treści pokaż Działanie czujnika DPFE Zły czujnik DPFE Objawy 1. Słabe osiągi silnika 2. Zmniejszona oszczędność paliwa 3. Nieudane testy emisji spalin 4. Lampka kontrolna silnika Lokalizacja czujnika DPFE Koszt wymiany czujnika DPFE

Działanie czujnika DPFE

Czujnik DPFE to skrót od Różnicowego Sprzężenia Zwrotnego Ciśnienia EGR. Nazywa się go również Delta Pressure Feedback of EGR, ponieważ "Delta" oznacza zmianę. We wszystkich sytuacjach czujnik DPFE służy do monitorowania zmian ciśnienia w układzie EGR.

Układ EGR to układ recyrkulacji spalin. Jest to proces służący do zasysania spalin z powrotem do silnika, aby mogły się one ponownie spalić. Ta nowoczesna technologia pomaga zmniejszyć ilość zanieczyszczeń pochodzących z pojazdu.

Gdy spaliny przechodzą przez przewód EGR, w dwóch przewodach, które są połączone z czujnikiem DPFE, panuje ciśnienie. Czujnik DPFE określa różnicę ciśnień między tymi dwoma przewodami, aby określić ilość gazu przepływającego przez układ. Informacja ta jest następnie przesyłana do PCM, dzięki czemu możliwe jest lepsze sterowanie siłownikiem, co pozwala na przepuszczenie odpowiedniej ilości gazu. Bez czujnika DPFE wysyłane są niewłaściwe informacje, co prowadzi do zaburzenia równowagi spalin.

Czujnik DPFE można znaleźć w silnikach Forda, takich jak ford ranger, expedition, taurus, escape, focus i wielu innych. Można go również znaleźć w niektórych samochodach marki Lincoln.

Objawy uszkodzonego czujnika DPFE

1. Słabe osiągi silnika

Gdy czujnik DPFE ulegnie uszkodzeniu, silnik nie może pracować tak, jak został zaprojektowany. W rzeczywistości problemy z wydajnością silnika są pierwszym sygnałem, że coś jest nie tak z tym czujnikiem.

Jeśli czujnik jest uszkodzony, do komputera silnika są przesyłane nieprawidłowe informacje. Z powodu tych złych danych układ EGR działa nieprawidłowo. Jeśli układ ten nie działa prawidłowo, można zaobserwować spadek mocy i nierówną pracę na biegu jałowym.

2. Zmniejszona oszczędność paliwa

Aby pojazd mógł uzyskać wartości zużycia paliwa zgodne z normami EPA, silnik musi pracować bez zarzutu. W przypadku awarii czujnika DPFE tak się nie stanie.

Ponieważ komputer otrzymuje błędne informacje, silnik będzie pracował ciężej, aby skompensować błędy. Ten dodatkowy wysiłek wymaga więcej paliwa, dlatego możesz zacząć spędzać więcej czasu na stacji benzynowej.

3. Nieudane testy emisji spalin

Czujnik DPFE jest niezbędny do prawidłowego działania układu EGR. Jeśli układ EGR nie działa tak, jak powinien, pojazd nie przejdzie pomyślnie testu emisji spalin.

Każdy stan posiada przepisy dotyczące testów emisji spalin, które często są wymagane do rejestracji pojazdu. Jeśli pojazd nie przejdzie testu emisji spalin, możesz mieć problemy z legalnym prowadzeniem pojazdu i przyczyniasz się do większego zanieczyszczenia środowiska.

4. Lampka kontrolna silnika

Gdy system komputerowy wykryje problem, zapala się kontrolka Check Engine. W tym przypadku usterka jest związana z nieprawidłowym działaniem sygnału czujnika ciśnienia EGR.

Sama kontrolka Check Engine nie oznacza jednak, że czujnik DPFE jest uszkodzony. W rzeczywistości lampka ta zapala się zawsze, gdy występuje problem z silnikiem. Jedynym sposobem, aby się upewnić, jest skaner kodów OBDII.

Lokalizacja czujnika DPFE

Czujnik DPFE jest często umieszczony w pobliżu zaworu EGR. Zawór ten znajduje się za górnym kolektorem dolotowym, który jest pomiędzy silnikiem a ścianą ogniową.

Czujnik DPFE ma często kształt małego kwadratu. Od spodu znajdują się dwa przewody podciśnienia, a z boku wyprowadzona jest wiązka przewodów.

Dokładna lokalizacja może się jednak różnić w zależności od modelu pojazdu. Dlatego najlepiej jest sprawdzić w instrukcji serwisowej, gdzie znajduje się schemat i dokładna lokalizacja.

Koszt wymiany czujnika DPFE

Koszt wymiany czujnika DPFE i zaworu EGR waha się od 150 do 500 dolarów. Większość kosztów stanowią części, zwykle od 100 do 400 USD, podczas gdy robocizna może wynieść tylko od 50 do 100 USD. Wymiana czujnika DPFE jest jednak prostym zadaniem, które można wykonać za pomocą kilku narzędzi codziennego użytku.

Nie należy jeździć z uszkodzonym czujnikiem DPFE. Jeśli zauważysz nierówną pracę na biegu jałowym lub brak mocy silnika, najlepiej wymienić czujnik DPFE i zawór EGR. Pozostawienie samochodu z niesprawnym układem EGR powoduje tylko problemy z przejściem testów emisji spalin i prowadzi do dalszego zanieczyszczania powietrza.

Autor

Wiktor

Redakcja finconsulting.pl