Tłok zacisku hamulcowego nie ściska się - typowe przyczyny (i co robić)

Jeśli masz problem z wymianą hamulców w samochodzie lub pojazd ściąga na jedną stronę i zużywa klocki hamulcowe, być może masz do czynienia z tłoczkiem zacisku, który nie chce się skompresować. Co jest przyczyną takiej sytuacji i co można z tym zrobić?

Jeśli tłoczek zacisku nie ściska się, jest to najprawdopodobniej spowodowane rdzą lub korozją tłoczka zacisku spowodowaną uszkodzeniem osłony tłoczka. Jeśli jest to tłoczek tylnego zacisku, należy rozważyć możliwość zastosowania niewłaściwej procedury cofania tłoczka.

W tym poradniku przyjrzymy się bliżej przyczynom zatarcia tłoczków zacisku. Przedstawiamy także kilka metod ściskania kłopotliwego tłoczka zacisku. Na koniec omawiamy koszty wymiany zatartego zacisku.

Spis treści pokaż Przyczyny zatarcia tłoka zacisku hamulcowego 1. Korozja 2. Zużyta osłona lub uszczelki 3. Zapadnięty przewód hamulcowy 4. Nieprawidłowa procedura cofania Jak skompresować zablokowane tłoczki zacisku hamulcowego 1. C-Clamp 2. Blokady kanałów 3. Przyrząd do ściskania tłoka 4. Śrubokręt Koszt naprawy zatartego zacisku

Zatarty tłok zacisku Przyczyny

1. Korozja

Najczęstszym powodem, dla którego tłoczek zacisku hamulcowego nie porusza się, jest jego zardzewienie lub skorodowanie z powodu uszkodzonej osłony tłoczka zacisku. W przypadku korozji lub rdzy zaciski hamulcowe nie mogą działać prawidłowo. Każdy poziom rdzy może mieć wpływ na zdolność tłoczków zacisku do ściskania.

Jeśli samochód jest regularnie użytkowany, prawdopodobnie nie dojdzie do takiej sytuacji. Jednak brak aktywności i jazda po deszczowych lub solonych drogach często może prowadzić do korozji, jeśli bagażnik jest lekko uszkodzony.

RELATED: Zaciskanie się zacisków hamulcowych (przyczyny i jak temu zapobiegać)

2. Zużyta osłona lub uszczelki

Z czasem uszczelki tłoczka ulegają zużyciu. W końcu uszczelki całkowicie zawodzą, powodując zablokowanie tłoczka.

Może to mieć również związek z gumową osłoną tłoka, która go chroni i utrzymuje smar. Gdy guma się rozerwie lub ulegnie uszkodzeniu, do tłoka dostanie się woda, co spowoduje jego zatarcie.

3. Zapadnięty przewód hamulcowy

Częstą przyczyną zablokowania zacisku hamulcowego jest przewód hamulcowy. Jeśli przewód pęknie lub złamie się, płyn hamulcowy spływa na tłoczek. Ponieważ nie może on wrócić do pompy hamulcowej, zacisk hamulcowy zaciska się.

Zdarza się jednak, że sam zacisk nie jest zablokowany. W niektórych przypadkach pęknięty przewód hamulcowy może powodować takie same odczucia podczas hamowania. Należy przeprowadzić kontrolę, aby ustalić, gdzie leży problem.

4. Nieprawidłowa procedura cofania hamulców

Jeśli problem dotyczy tylnego zacisku, możliwe, że nie postępujesz zgodnie z wytycznymi procedury serwisowej. Pamiętaj, że zaciski tylne działają inaczej niż przednie. Aby je zacisnąć, należy wykonać odpowiednie czynności.

Tylnych zacisków nie można po prostu wepchnąć z powrotem. Trzeba je najpierw obrócić i jednocześnie wcisnąć. Tłoczki tylnych zacisków można z łatwością obsługiwać za pomocą narzędzia do cofania.

Jeśli masz elektryczny hamulec postojowy, do jego ponownego zaciągnięcia może być potrzebne narzędzie diagnostyczne.

RELATED: Jak wymienić klocki hamulcowe przy elektrycznym hamulcu postojowym

Jak skompresować zablokowane tłoczki zacisku hamulcowego

1. Zacisk C

Umieść zacisk C na zacisku i dociśnij go do końca tłoczka. Na górze znajduje się śruba, którą należy prawidłowo wyregulować. Aby ochronić powierzchnię tłoka przed uszkodzeniem, należy użyć drewna.

Obracanie śruby powoduje wzrost ciśnienia, co pozwala na ściśnięcie tłoka. Dokręcaj śrubę, aż zacisk zostanie ściśnięty tam, gdzie trzeba.

2. Zamki kanałowe

Z zamkami szynowymi można wykonać podobne czynności jak z zaciskiem typu C. Umieść zamki w taki sposób, aby jeden ich koniec znajdował się za zaciskiem, a drugi za klockiem hamulcowym. Zacisk i klocek hamulcowy powinny znajdować się pomiędzy uchwytami.

Ściśnij razem zamki kanałowe, tak aby tłok również został ściśnięty. Zacznij delikatnie i w razie potrzeby zwiększaj nacisk.

RELATED: Objawy uszkodzonego zacisku hamulcowego

3. Narzędzie do ściskania tłoka

Jeśli masz specjalne narzędzie do sprężania tłoków, praca będzie łatwiejsza. Zacznij od upewnienia się, że kompresor jest odpowiednio wyregulowany do tej pracy. Nie chcesz, aby popychacz zwisał.

Umieść kompresor zacisku obok zacisku, przed klockami hamulcowymi. Pompuj narzędziem kompresora w dół, podczas gdy popychacz wywiera nacisk na klocek hamulcowy. To działanie powinno doprowadzić do wciśnięcia klocka w tłok, aby mógł się on cofnąć.

4. Śrubokręt

Do ściśnięcia tłoczka zacisku hamulcowego często nie potrzeba żadnych skomplikowanych narzędzi. W rzeczywistości zwykły śrubokręt może być w stanie wykonać to zadanie.

Włóż śrubokręt do okienka zacisku. Musisz go mocno trzymać, aby dopasować go do otworów. Śrubokręt musi się zanurzać, aż do uzyskania jednakowej równowagi sił. Ruch ciągnący powinien spowodować lekkie cofnięcie się tłoczka hamulca.

Gdy śrubokręt znajdzie się na swoim miejscu, lekko pociągnij do tyłu. Chcesz, aby nacisk był silny na klocek w ruchu na zewnątrz. Teraz można włożyć śrubokręt pomiędzy tłoczek i klocek hamulcowy. Z tego miejsca powinieneś być w stanie popchnąć tłoczek do tyłu delikatnym ruchem.

Koszt naprawy zatartego zacisku

Jeśli uda Ci się skompresować zacisk hamulcowy za pomocą jednej z naszych wskazówek, być może nie będziesz musiał go wymieniać. Każda sytuacja jest inna. W rzeczywistości problemem może być przewód hamulcowy, który powoduje takie same objawy, więc tłoczek zacisku może być sprawny.

Jeśli jednak konieczna będzie wymiana zacisku hamulcowego, koszt może wynieść od 250 do 500 USD. Części kosztują od 100 do 300 USD, natomiast robocizna może wynieść od 150 do 200 USD. Koszt zależy od typu pojazdu, którym jeździsz, oraz od lokalnych stawek robocizny. Jeśli można samodzielnie wymienić zacisk hamulcowy, można zaoszczędzić trochę pieniędzy na robociźnie, ale większość kosztów ponosi się za samą część.

Czasami można naprawić zacisk hamulcowy, zakładając nowy tłok i uszczelki, ale często taniej i łatwiej jest kupić nowy zacisk.

Autor

Szymon

Redakcja finconsulting.pl