Samochód trzęsie się podczas postoju lub pracy na biegu jałowym (jak to naprawić)

Gdy uruchamiasz samochód, oczekujesz, że wszystko będzie przebiegać bez zakłóceń. Co jednak zrobić, gdy po uruchomieniu samochodu zaczyna on drgać i trzęść się?

Niewiele jest problemów bardziej irytujących niż nierówna praca silnika na biegu jałowym. Jednak przy odrobinie wiedzy i doświadczenia można zdiagnozować przyczynę nierównomiernego biegu jałowego i w krótkim czasie przywrócić płynną pracę silnika.

W tym artykule omówimy niektóre z najczęstszych przyczyn nierównej pracy silnika na biegu jałowym - i co można zrobić, aby je usunąć. Przyjrzyjmy się pokrótce najczęstszym przyczynom:

Najczęstszą przyczyną drżenia samochodu podczas postoju lub na biegu jałowym są zużyte świece zapłonowe lub nieszczelności układu podciśnienia. Przyczyną mogą być także poluzowane lub uszkodzone mocowania silnika, zużyty pasek serpentynowy, uszkodzona pompa paliwowa lub inne problemy związane z paliwem.

Pierwszą rzeczą, którą należy sprawdzić, gdy samochód wibruje lub trzęsie się na biegu jałowym, jest kod usterki za pomocą skanera OBD-II. Jeśli nie możesz znaleźć żadnych kodów usterek lub po prostu nie możesz zrozumieć, co one oznaczają, poniżej podajemy kilka możliwych przyczyn:

Oto bardziej szczegółowa lista siedmiu najczęstszych powodów, dla których samochód wibruje podczas postoju lub na biegu jałowym.

Zawartość pokaż 7 Przyczyny wibracji lub drgań samochodu na biegu jałowym 1. Zużyte świece zapłonowe 2. Poluzowane lub odłączone przewody podciśnienia 3. Uszkodzone lub luźne mocowania silnika 4. Zużyte pasy 5. Uszkodzony lub zatkany wlot paliwa/pompa paliwa/wtryskiwacze paliwa/filtr paliwa 6. Zatkany filtr powietrza 7. Wadliwy rozrząd wałka rozrządu Podstawowy rozkład mechaniczny Wnioski

7 Przyczyny wibracji lub drgań samochodu na biegu jałowym

1. Zużyte świece zapłonowe

Jedną z najczęstszych przyczyn nierównej pracy na biegu jałowym są zużyte lub uszkodzone świece zapłonowe. Jeśli masz zużyte świece zapłonowe, silnik może nie mieć zapłonu, co powoduje drgania lub wibracje. Jeśli masz uszkodzoną świecę zapłonową, na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka "check engine", ale nie zawsze tak się dzieje.

Dobra wiadomość jest taka, że świece zapłonowe są tanie, ale jeśli jedna z nich ulegnie uszkodzeniu, należy wymienić wszystkie. Aby zapobiec ponownemu pojawieniu się tego problemu, należy wymieniać świece zapłonowe co 80 000 do 100 000 mil!

2. Poluzowane lub odłączone przewody podciśnienia

Niezależnie od tego, czy o tym wiesz, czy nie, Twój samochód prawdopodobnie wykorzystuje przewody podciśnieniowe do zasilania układów powietrznego i paliwowego. Jeśli przewody te są rozerwane lub odłączone, układy te nie będą działać tak, jak powinny, a w rezultacie mogą ucierpieć osiągi silnika.

Nierzadko, gdy problem z podciśnieniem staje się na tyle poważny, że w wyniku tego dochodzi do przerwania pracy silnika. Ten brak zapłonu jest właśnie odczuwalny poprzez wibracje lub drgania.

3. Uszkodzone lub luźne mocowania silnika

Mocowania silnika utrzymują silnik we właściwym położeniu, więc rozsądne jest, że to one mogą stanowić problem w przypadku trzęsącego się lub wibrującego silnika. Sprawdzenie mocowań silnika w samochodzie może być trudne, w zależności od tego, czym się jeździ.

Łatwym sposobem na sprawdzenie mocowań silnika jest otwarcie komory silnika i poproszenie kogoś, aby obrócił silnik, gdy będziesz go oglądał. Jeśli silnik "podskakuje", oznacza to, że masz uszkodzone mocowania silnika.

Same mocowania silnika są stosunkowo tanie, ale ich wymiana może być bardzo pracochłonna.

4. Zużyte paski

W silniku może być wiele pasków, ale dwa, które posiada każdy silnik, to pasek serpentynowy i pasek rozrządu. Jeśli któryś z tych pasków jest zużyty lub uszkodzony, typowym objawem jest nierówna praca silnika na biegu jałowym.

Paski serpentynowe są łatwiejsze do zdiagnozowania i łatwiejsze do wymiany. Wystarczy otworzyć maskę silnika i zlokalizować największy gumowy pasek biegnący z przodu silnika. Lekko go szarpnąć; jeśli jest luźny, oznacza to problem.

Następnie należy sprawdzić, czy wzdłuż paska nie ma pęknięć lub rozdarć. Jeśli widoczne są ślady uszkodzenia, należy wymienić pasek.

W przypadku pasków rozrządu konieczna jest bardziej kompleksowa naprawa, ale często pojawia się lampka kontrolna silnika informująca o problemie.

5. Uszkodzony lub zatkany wlot paliwa/pompa paliwa/wtryskiwacze/filtr paliwa

Jeśli cokolwiek dzieje się z układem paliwowym, prawdopodobnie będziesz mieć wibrujący lub trzęsący się silnik. Dzieje się tak dlatego, że jeśli jeden z cylindrów silnika nie otrzymuje wystarczającej ilości paliwa, zaburza to całą równowagę silnika.

Ale nawet jeśli zidentyfikowałeś problem z układem paliwowym, istnieje kilka różnych potencjalnych winowajców. Pierwszym miejscem, które należy sprawdzić, jest filtr paliwa. Jeśli filtr paliwa jest zatkany, nic nie będzie działać tak, jak powinno, a nawet może dojść do uszkodzenia innych podzespołów.

Następnie należy sprawdzić wtryskiwacze paliwa, wlot paliwa lub pompę paliwową. Wiele z tych problemów powoduje zapalenie się kontrolki "check engine", co może pomóc zawęzić problem.

6. Zatkany filtr powietrza

Tak jak paliwo jest niezbędne do prawidłowego działania silnika, tak powietrze jest jego kluczowym elementem. Na szczęście, jeśli przyczyną nierównej pracy silnika na biegu jałowym jest układ dolotowy, problem zazwyczaj dotyczy filtra powietrza.

Wystarczy wyjąć stary filtr powietrza i sprawdzić, czy nie jest bardzo zanieczyszczony. Jeśli tak, to może to być problem. Wymień filtr powietrza, zresetuj kod i sprawdź, czy problem zniknie! Koszt filtra powietrza wynosi zazwyczaj od 15 do 40 dolarów, a większość sklepów z częściami zamiennymi wymieni go bezpłatnie.

7. Wadliwy rozrząd wałka rozrządu

Wibracje i drgania silnika zazwyczaj oznaczają, że silnik z jakiegoś powodu nie ma zapłonu. Potencjalną przyczyną nieprawidłowego zapłonu silnika jest wadliwy rozrząd. Jeśli w silniku wykonano wiele prac, jest to bardziej powszechne, ale nierzadko problemy z rozrządem występują, gdy pasek lub łańcuch jest zużyty lub uszkodzony.

Jeśli konieczna jest wymiana paska rozrządu, jest ona stosunkowo droga ze względu na nakład pracy.

Podstawowa awaria mechaniczna

Istnieją dwa główne powody, dla których silnik może drżeć lub trząść się na biegu jałowym, ale przyczyny tych problemów są różne.

Pierwszym problemem jest niewypał silnika. Dzieje się tak, gdy świeca zapłonowa silnika zapala się w niewłaściwym momencie lub w komorze spalania nie ma wystarczającej ilości paliwa lub powietrza, aby dopasować się do pozostałych parametrów pracy silnika. Pozostawienie tego problemu samemu sobie grozi uszkodzeniem bloku silnika, co może doprowadzić do jego wymiany.

Drugą kwestią jest problem z mocowaniem. Silnik wytwarza dużą siłę, dlatego producent mocuje go do ramy pojazdu, aby się nie przemieszczał. Jeśli jednak te mocowania nie spełniają swojej roli, silnik będzie się przesuwał.

Gdy poczujesz to już na biegu jałowym, problem jest na tyle poważny, że nie powinieneś prowadzić samochodu przed naprawą.

Wnioski

Choć może być kuszące zignorowanie nierównej pracy silnika na biegu jałowym, ponieważ pojazd nadal pracuje, jest to ostatnia rzecz, jaką należy zrobić. Im dłużej zwlekamy z problemem, tym większe prawdopodobieństwo, że przerodzi się on w coś poważniejszego.

Zanim dasz silnikowi szansę na zepsucie się, rozwiąż problem! W przeciwnym razie problem, który można było naprawić za kilkaset dolarów, może kosztować kilka tysięcy.

Autor

Przemysław

Redakcja finconsulting.pl