Instalacja 4-pinowego okablowania przyczepy - schemat i przewodnik

W większości lekkich przyczep stosuje się okablowanie 4-stykowe. Ta specjalna wiązka jest stosowana w większości przyczep użytkowych i przyczep do przewozu łodzi. Dzięki odpowiedniemu podłączeniu światła robocze, światła hamowania i kierunkowskazy będą działały prawidłowo. Drugi bolec służy do podłączenia przewodu uziemiającego. Aby ułatwić rozpoczęcie pracy, przedstawiamy kilka wskazówek dotyczących instalacji 4-stykowego okablowania przyczepy.

Aby zainstalować okablowanie, należy dopasować kolory i podłączyć przewód uziemiający do ramy. Niektóre czynności instalacyjne należy wykonać od strony przyczepy, a inne od strony pojazdu. Nie zapomnij przetestować połączenia przed wyruszeniem w drogę.

Przyjrzyjmy się bliżej, jak wygląda okablowanie. W tym przewodniku znajdują się również proste wskazówki dotyczące instalacji, które ułatwią rozpoczęcie pracy.

Spis treści show Kody kolorów przewodów 4-drożnych przyczepy Schemat 4-pinowego okablowania przyczepy Jak zainstalować 4-pinowe okablowanie przyczepy? 1. Zbierz materiały 2. Podłącz uziemienie 3. Poprowadź przewody 4. Zamontuj okablowanie po stronie pojazdu 5. Połącz przyczepę z pojazdem 6. Sprawdź połączenie Koszt instalacji 4-pinowego okablowania przyczepy

Kody kolorów 4-drożnego okablowania przyczepy

Zanim przystąpisz do instalacji, musisz najpierw zrozumieć, co oznacza każdy kolor. Chociaż kody mogą się nieznacznie różnić w zależności od producenta, większość z nich używa tych samych opcji ogólnych. Jednak przed przystąpieniem do instalacji należy zawsze sprawdzić instrukcję instalacji.

  • Biały: Przewód uziemiający
  • Brązowy: Światła tylne/biegowe
  • Żółty: Lewy kierunkowskaz/światło hamowania
  • Zielony: prawe światło skrętu/hamulca

Przewód o przekroju 18 mm jest minimalnym zalecanym rozmiarem dla wtyczki czterodrożnej. Należy go użyć do podłączenia świateł. W przypadku przewodu uziemiającego należy użyć przewodu o minimalnym przekroju 16.

Schemat okablowania przyczepy z 4 bolcami

Poniżej przedstawiono schemat okablowania 4-pinowej przyczepy, jednak czasami samochód jest okablowany w inny sposób, dlatego najlepszym i prawidłowym sposobem jest zawsze zmierzenie okablowania za pomocą multimetru.

RELATED: Ile kosztuje instalacja zaczepu z gęsią szyją?

Jak zainstalować 4-pinowe okablowanie przyczepy

1. Zbierz materiały

Zanim zaczniesz, musisz się upewnić, że masz wszystkie materiały. Zalecamy użycie zestawu oświetleniowego przyczepy, aby upewnić się, że wszystko, czego potrzebujesz, jest dołączone.

Jeśli wymieniasz tylko kilka części okablowania i złączy, zrób inwentaryzację, zanim zaczniesz. Ustal, które części należy wymienić, a które mogą pozostać. 2.

2. Podłączanie uziemienia

Przewód uziemienia musi być podłączony do gołej, czystej części ramy przyczepy. Do połączenia należy użyć zacisku oczkowego i wkrętu samogwintującego. Należy wybrać takie miejsce uziemienia, w którym nie ma żadnych zanieczyszczeń, korozji ani farby. Jeśli to konieczne, należy je najpierw oczyścić.

W całej wiązce przewodów biegnie jeden przewód uziemiający. Jest on odpowiedzialny za uziemienie wszystkich świateł i elementów znajdujących się w wiązce.

3. Poprowadź przewody

Weź pozostałe przewody i poprowadź je przez ramę przyczepy do świateł. Należy uważać, aby przewody nie przetarły się lub nie zaczepiły o elementy przyczepy, w przeciwnym razie mogą wystąpić problemy.

Przewody należy poprowadzić wzdłuż pustych części ramy przyczepy. W razie potrzeby można wywiercić otwory w ramie i zainstalować przepusty. W przypadku poluzowanych przewodów pomocne są również opaski zaciskowe i zaciski do przewodów.

4. Zamontować okablowanie po stronie pojazdu

Po podłączeniu przyczepy czas skupić się na pojeździe. Jeśli samochód jest już wyposażony w złącze 4-drożne, można przystąpić do pracy. Można podłączyć przewody po stronie przyczepy do pojazdu i rozpocząć holowanie.

Jeśli w pojeździe nie ma złącza czterokierunkowego, jego dodanie nie wymaga wiele pracy. Typ użytego złącza zależy od marki i modelu pojazdu.

5. Połącz przyczepę z pojazdem

Teraz można podłączyć przewody do pojazdu. Za pomocą zaciskarki można zdjąć izolację z przewodów. Pistolet do podgrzewania i złączka doczołowa pomogą bezpiecznie połączyć przewody.

Można również użyć wiązki Y (wahaczy), która rozdzieli światło do jazdy na dwa przewody. Jeden z nich biegnie po stronie kierowcy przyczepy, a drugi po stronie pasażera.

W pojeździe należy wykonać te same czynności związane z uziemieniem, co w przypadku przyczepy. Upewnić się, że przewód uziemiający jest podłączony do gołej, czystej metalowej powierzchni ramy. Jeśli chcesz zapobiec korozji, możesz dodać smar dielektryczny.

Wiązka przewodów zostanie podłączona lub zaciśnięta na elementach oświetlenia pojazdu. Nie należy kierować przewodu zasilającego z wiązki do akumulatora samochodu, w przeciwnym razie światła będą cały czas włączone.

6. Sprawdź połączenie

Gdy wszystko jest już gotowe, możesz przetestować połączenia. Poproś znajomego, aby pomógł Ci włączyć wszystkie światła, a Ty obserwuj go z tyłu.

Przed wyruszeniem przyczepą w drogę należy upewnić się, że wszystkie światła działają. W przeciwnym razie można narazić się na niebezpieczeństwo lub zostać zatrzymanym przez policję.

RELATED: 10 najlepszych sterowników hamulca przyczepy

Koszt instalacji 4-pinowego okablowania przyczepy

Za materiały do instalacji okablowania przyczepy można wydać 150-300 USD. Jeśli możesz zainstalować go samodzielnie, zaoszczędzisz pieniądze na kosztach robocizny.

Jeśli masz podstawowe umiejętności mechaniczne, podłączenie okablowania przyczepy może zająć Ci około dwóch godzin. Jeśli możesz poprosić o pomoc znajomego, proces ten będzie przebiegał znacznie sprawniej i szybciej.

Autor

Przemysław

Redakcja finconsulting.pl